Google indexelés és linképítés 2022-ben. Terítéken a Valóság (Vélemény)
Nem nagyon szokott szakmai írás kikerülni az oldalra, leginkább SEO és Google hírek vannak túlnyomó többségben, ami akár a 99%-ot is jelentheti. Ezúttal kivételes alkalom következik, mert sokak számára kérdéses, kényes és érdekes témában szeretnék én is véleményt alkotni. Az alábbiakban Nagy Arnold (jómagam) írását olvashatod.
Ez pedig a nagy keresőóriás és keresőmotor indexelési gondjai, problémái, késlekedései, anomáliái. Aki valamennyire is érintett a keresőoptimalizálásban, akár szolgáltatóként, akár saját oldalával, akár csak érdeklődési szinten, biztosan találkozott már azzal jelenséggel, hogy valami nem stimmel a Google háza táján az indexelésekkel. Ez pedig hazai szférában leginkább 2021-ben kezdett el igen magas arányt mutatni.
Szakmai körökben és csoportokban is sokszor felmerülő probléma, de a jelenség általában az alábbi gondokra koncentrálódik:
- A Google nem indexeli a weboldalt, vagy annak valamelyik aloldalát, bejegyzését
- Az indexelésre nagyon sokat kell várni, de sokszor meg sem történik
- Korábban már indexelt oldal, aloldal, URL visszamenőleg is újra kikerül az indexből (mintha nem is indexelte volna le)
- Linképítés esetén nem kerül indexelésre az a cikk, amelyben a linkek vannak, ez pedig azt jelenti, hogy ezen linkek értéke gyakorlatilag nulla (ezt könnyen lehet tesztelni, és bebizonyosodott)
- Korábban már linképítésre használt, indexelt cikk (URL) visszamenőleg is újra kikerül az indexből
- Különböző trükkökkel – pl. Search Console indexelési kérelem, webhelytérképek beállítása, pingelések, Google API, stb.. – indexelésre “kényszerített” oldal, aoldal, URL nem hajlandó az indexbe kerülni
- Különböző trükkökkel indexelésre “kényszerített” oldal, aloldal, URL, melyet sikerült az indexbe juttatni, később újra kikerül onnan
- stb. Biztosan lehet még folytatni a sort, de ezek a leginkább jellemzők
FONTOS mindig kiemelni, hogy bár a fenti jelenségek adottak, a keresőt ismerve mindig létezik (és létezett) egy véletlenszerűség, ami szinte kezdettől fogva jelen van, bármilyen algoritmus működéséről is van szó. Ez pedig azt jelenti, ha egy vizsgált URL nem megy át valamilyen szűrőn, akkor azt még előbb bedobja egy random generátorba, hogy hatással legyen-e rá a szűrő vagy sem. Ennek oka, hogy minél kevésbé lehessen felismerni a működési folyamatokat. Ezért van az, ha az ember elemez, megvizsgál egy bizonyos mennyiségű adatot és ellentmondásokra jut, mert hol ez történik, hol az. Ezért volt korábban is valaki áldozata a pingvin büntetésnek, és van, aki ezért úszta meg, holott ugyanazokat a technikákat alkalmazta, mint szerencsétlen társa, konkurenciája.
A válaszok és elméletek között is találni bőven tippet, magyarázatot, de sokszor nem fedik a valóságot, vagy egész egyszerűen rejtve maradnak az okok a nyilvánosság előtt és csak az algoritmusok tudják ezeket. Többen úgy gondolják, hogy a jelenség azzal magyarázható, hogy a tech cég az erőforrásait próbálja csökkenteni, lévén eléggé elszaporodtak a visszaélések (mesterséges intelligenciával, automatikusan generált tartalmak), melyek negatív hatással vannak a keresőre.
Én viszont nem így gondolom! Részben van / lehet hozzá köze, de közvetett módon. Nyilván a Google is küzd ezekkel az oldalakkal szemben, próbálja szankcionálni, de sokszor hiba kerül a gépezetbe, ezért “hagyományos” oldalak is áldozatul esnek ennek. Tehát szerintem a jelenség létezik, de úgy gondolom, hogy ez csak kis részben fordul elő. Sokkal jobban inkább az látszik, hogy itt láthatatlan Google büntetésről van szó, mely a gyenge minőségi tartalmak és a linképítés ellen irányul.
A Google tehát indexből való kitiltással bünteti a linképítést?
Valójában igen, ez a saját véleményem és tapasztalatom, melyet egy elég hosszú elemzés és vizsgálat előzött meg. Mindez éles körülmények között, sok oldalt átnézve. Nyilván a hivatalos álláspont az, hogy nincs is valódi Google büntetés. Persze, így is fel lehet fogni, akkor csak simán eldönti, hogy mit indexel és mit nem, meg azt is, hogy kit rangsorol előre és kit nem. Igazából nézőpont kérdése, de a végeredmény ugyanaz.
A whitepress.hu oldalon megjelent cikk véleményezése
A whitepress.hu írásában megjelent több szakember írása és véleménye, mely most aktuális a Google indexelési anomáliák esetén. Ezekre szeretnék ezúton reagálni, egyetérteni, vagy más nézetet közölni. A cikk írója kezdi egy kis részletezéssel és bemutatással, hogy képben legyünk az indexelés fogalmával.
Kérdés: “Mennyi ideig tart, amíg a Google indexeli a tartalmat?”
Szabolcs leírja, hogy nagy általánosságban, miként zajlik ez. Ez teljesen rendben van. A lényeg, hogy minél gyakrabban frissül egy oldal, minél magasabb a bizalmi faktora, annál gyorsabban történik nála az indexelés. Ezt egészíteném ki azzal, ha gyorsan sok közösségi megosztást kap egy URL és / vagy benne van a Google hírekben, akkor ezen tényezők jelentősen tudják még gyorsítani az indexelést. A válaszoló nem veszi viszont figyelembe a fentebb említett anomáliákat, ugyanis ebben az esetben az általános válasz már nem állja meg a helyét.
A következő válaszoló Zsolt, aki már kitér a problémákra, melyek 2021-től kerültek előtérbe. Azt írja, hogy lelassult a folyamat. Az én véleményem az, hogy nem (csak) lelassult, hanem megváltozott, fentebb fel is lettek sorolva, hogy mire.
Feltérképezés
Ezután a cikk leírja, hogy a feltérképezést mi segíti. Teljesen rendben van ez is, minden tényező beállítása ajánlott. Ugyanakkor megjegyezném, hogy ezek hiánya nem feltétlenül akadályozza meg a feltérképezést, vagy akár a későbbi indexelést.
Google indexelés
Itt is le van írva az, amiket ajánlott elvégezni: Google Search Console használata, webhelytérkép beküldése, beküldés indexelésre, új és friss tartalmak közzététele. Ez tényleg teljesen rendben is van és ajánlott is, ugyanakkor a “Hogyan érhetjük el, hogy a Google indexálja az oldalunkat” kérdésre nem ez a válasz. Egyrészt nem ettől függ, ráadásul számtalan más tényező is van, ezért, aki tájékozatlan a témában, azt hiheti, ha ezeket megteszi, akkor ezzel elérheti a kívánt eredményt. Pedig nem! Ahhoz, hogy le tudja indexelni, az kell, hogy linkeken keresztül végig tudja járni a keresőrobot az oldalunkat. Ennyi és semmi több (sitemap nélkül is képes rá). Nyilván előbb fel kell fedeznie, amihez vagy használjuk a Console-t, vagy linkekkel mutatjuk meg neki oldalunkat, vagy egyéb más módon találja meg a Domaint, aztán végig megy rajta a bot (feltérképezi).
A cikk később is úgy állítja be a webhelytérkép beküldésének hiányát, hogy az okozhatja az indexelés hiányát, pedig ez tényleg nem így van. Sőt, azt is írja, hogy ez a legjobb módszer az indexálásra, ami szintén nem állja meg a helyét. Be lehet küldeni, ajánlott is, de nem ettől fog egy oldalt leindexelni. Előtte egyébként szépen meg is magyarázza, hogy majd a Google eldönti, hogy mit rak be a találatai közé és mit nem, ez inkább fedi jobban a valóságot, tehát ellentmondásos kicsit a tartalom.
Lényegében ennyi saját véleménnyel szerettem volna kiegészíteni a whitepress.hu írását. A tartalom többi része egyébként kifejezetten hasznos lehet azok számára, aki informálódnak a témában, ezért érdemes követni az ott leírt pontokat.
Google indexelés, Mennyi idő? – Kisokos
De mégis mennyi idő kell a Google számára, míg leindexeli a tartalmunkat? Igen gyakori kérdés volt korábban is, az anomáliák óta pedig rendszeresen felmerül ügyfelek esetén, de szakmai csoportokban is egyaránt. Erre fentebb már érkeztek válaszok, a lényege, hogy elég sok tényező függvénye, mint ahogyan a rangsorolás is. Vannak tényezők, amik gyorsíthatják, illetve a hajlandóságot emelhetik. Legyen érdekes és hasznos tartalmunk, amit megosztunk több helyen. Állítsuk be a Search Console-t a Google fiókjában, ha van rá lehetőség küldjük be a Google Hírek (News)-be is. Ez utóbbi egyébként a leghatékonyabb eszköz arra, hogy rövid idő alatt történjen meg az indexelés. Mindezek hiányában és mellette is érdemes webhelytérképet is beállítani, továbbá értékes és releváns linkeket gyűjteni az oldalunkra. Ha mindent megtettünk, utána már a Google-n fog múlni.
Frissítés: 2024. április 25.
2024. április 25-én a Google kiadott egy közleményt, melynek értelmében nem lehet már weboldalakat beküldeni a Google Hírek kiadói központban.
Részletes leírás a seovip.hu cikkében.
Google indexelési hibák javítása, megoldása
Máshol is jelent meg tartalmas írás a jelenlegi indexálási folyamatokról. Szőke Beáta például 13 tippet írt arról, hogyan segítsük ezeket a folyamatokat. A bejegyzés egyébként igen hasznos, sok munka van mögötte, és az is látható, hogy kiterjedt teszteléseket folytatott a SEO szakértő kollegina annak érdekében, hogy feltárja a problémákat és megoldásokat is találjon rájuk. Ezt az írást sokkal szakmaibbnak és hasznosabbnak találom, mint a whitepress.hu oldalon megjelent tartalmat, mert nem csak általános megközelítésben segít, hanem konkrétabb, technikai megvalósítást is alkalmaz.
Itt például már reálisabban beszél a webhelytérképekről, hogy bár nem szükséges a meglétük, segíthetjük vele a kereső működését (piros pont, nincs mellébeszélés).
A WhitePress és Beáta is egyaránt ír a Google Indexing API megoldásról, mely már konkrét megoldást javasol arra az esetre, ha nincsen indexben oldalunk, vagy nem akarunk sokat várni rá. Ennek részleteivel én nem is foglalkoznék – őszintén szólva nem is próbáltam -, de tudom, hogy javarészt működik, az említett 2 oldal pedig leírja ennek mikéntjét.
Hátránya, hogy tömegesen nem feltétlen használható (Ki az, aki 50 oldalát beállítja erre? Vagy netán a PBN linképítés módszerét használók minden oldalukat beállítják?), továbbá nem teljesen fehér technika, ugyanis nem erre lett kitalálva. Tény, hogy működik, aki akarja, állítsa is be nyugodtan, hátránya nem fog származni belőle. Kérdés már csak az, hogy meddig fog működni.
Éppen ezért a természetesebb megoldások felé érdemes kacsintgatni, azokkal kísérletezni, próbálkozni. Hiszen ezek azok, melyek hosszútávon is működni fognak. Mivel sok oldal SEO kampányait menedzselem, így nagyobb rálátásom van ezek működéseire is, ezért élesben lehet tesztelni, kockázat mentesen a módszereket, egészen addig, míg nem találunk olyat, ami valóban működik.
Prémium linképítés, indexelési garanciával
Örömmel jelentem be, hogy nem véletlenül bővítettem ki linképítés szolgáltatásunkat, ugyanis, megtaláltuk azokat a természetes módszereket (ez sok tényező függvénye), melyek hatására garantálni tudjuk a linkmarketing során, a felhasznált oldalak indexelését, ezáltal a bennük lévő linkek értéke sem lesz nulla, hanem a Google prioritással veszi figyelembe azokat. Szolgáltatásunkról itt tudsz tájékozódni.
Köszönöm, hogy elolvastad írásomat.
Üdvözlettel: Nagy Arnold
Minőségi Szolgáltatásaink
Legfrissebb SEO hírek
Milyen tényezőket érdemes figyelembe venni weboldalunk Domain nevének kiválasztásánál?
Egy honlap élete, létrehozása a név kiválasztásával kezdődik, ez pedig
Miért érdemes szakemberre bízni a weboldalkészítést?
Manapság a digitális jelenlét nagyon fontos, és egyre nagyobb jelentőséggel
Hogyan befolyásolja a keresőoptimalizálás az oldalunk látogatottságát?
Legyen szó bármilyen vállalkozásról, a cél jó esetben mindig megegyezik:
Mindent, amit a tartalommarketing fontosságáról tudnunk kell
Tartalommarketingnek azt a marketing formát hívhatjuk, melyen át releváns, értékes,
Hasznos tippek és tudnivalók a linképítéssel kapcsolatban
A linkek a honlapok közötti vezérlést teszik lehetővé. Az oldal
Legfrissebb Bejegyzések
Milyen tényezőket érdemes figyelembe venni weboldalunk Domain nevének kiválasztásánál?
Egy honlap élete, létrehozása a név kiválasztásával kezdődik, ez pedig egy meghatározó pillanat. Mivel a megfelelő domain név kiválasztása egy hosszú távú befektetés, valami, ami megalapozhatja az online sikereinket, mindenképp alapos megfontolást kíván.
Miért érdemes szakemberre bízni a weboldalkészítést?
Manapság a digitális jelenlét nagyon fontos, és egyre nagyobb jelentőséggel bír egy hatékony weboldal megléte. Kisvállalkozások, helyi vállalkozások, szakemberek, szolgáltatók, online kereskedése, de még a non-profit szervezetek és közösségi szervezetek számára is elengedhetetlen, hogy az online térben megfelelően képviseltethessék magukat.