Sok webmester számára még ma is fejtörést okoz a legújabb Európai Uniós adatvédelmi rendelet, amely GDPR néven vált ismertté. Az új rendelet minden magyar állampolgárt érint, amióta életbe lépett, így megváltoztatva az adatkezelési szabályokat Magyarországon is. Bár nagyon fontos szabályokat ír le, amelyek a személyes adatok védelmében születettek, mégis olyan bonyolultság jellemzi, amit a jogászok a szakmaisága miatt, a szakemberek pedig a jogi szövegezés miatt gyakorlatilag képtelenek felfogni.

Szerencsére az interneten már számos GDPR adatkezelési minta és tájékoztató dokumentum letölthető és olvasható, így kiélvezhetjük a törvény minden előnyét és előnyt is kovácsolhatunk magunknak a konkurenciáinkhoz képest, ha jól alkalmazzuk azt. Azonban egy fontos kérdés még nyitva maradt. Vajon a GDPR milyen hatással lesz a keresőoptimalizálásra és a Google helyezésünket pozitívan vagy negatívan fogja-e befolyásolni?

Kiknek okoz nagyobb fejtörést a GDPR SEO tekintetében?

Míg az Európai Uniós szolgáltatók kötelező érvényűnek tartják a GDPR alkalmazását, addig az Amerikai és más kontinensen lévő vállalkozások nem veszik komolyan az ügyet, pedig nekik is lehetnek olyan szolgáltatásaik és termékeik, amit az európaiak számára kínálnak. Bár hivatalosan a GDPR-nek semmilyen hatása nem kellene, hogy legyen a keresőoptimalizálásra, a törvények miatt igen fontos lehet, hogy az adatgyűjtésről tájékoztassuk a felhasználókat, amiket nekik egyöntetűen el kell fogadniuk.

Talán a GDPR szabályozással a weboldal készítők, webfejlesztők és a jogászok jártak legjobban, hiszen számtalan ügyfél kereste fel őket az utóbbi időben, hogy megfelelhessenek a szabályozásoknak. A legfontosabb igények, amiket a GDPR miatt kötelesek vagyunk elhelyezni a weboldalunkon és webáruházunkban, hogy milyen információkat gyűjtünk, hogyan használjuk fel azokat, mit teszünk ezen információk védelmében és hogy ezt valamilyen interaktív módon a felhasználó el kell, hogy fogadja.

gdpr

Egy weboldal helyezése nem függhet a GDPR meglététől?

Elviekben nem, hiszen egy GDPR oldal ugyanolyan aloldalon vagy modal ablakban is „letudható”, mint az impresszum, a kapcsolat vagy a korábbi adatkezelési szövegek – amiket valószínűleg soha senki nem olvasott még el egyetlen oldalon sem. Elegendő ilyen esetben csupán kiegészíteni, bővíteni meglévő tartalmainkat, hogy tájékoztassuk a tagokat arról, hogy hogyan és hol gyűjtünk róluk adatot, hol tároljuk ezeket az információkat, mennyi ideig őrizzük őket és milyen módon kérhetik ezen információk eltávolítását.

Sok külföldi cég egyszerűen megtiltotta az Európai Unióból való csatlakozást, ami részükről nagy butaság volt, ugyanígy voltak, akik átirányították az EU tagokat egy másik, megfelelőségi tanúsítvánnyal rendelkező oldalra, ami csak megfelelő fejléc mellett elfogadott. Azok pedig akik a tagállamok tagjait például a Google keresőhöz irányították, még akár büntetést is kaphattak, akárcsak azok, akik nagy, felugró ablakokkal, hirdetésekkel takarták el tartalmukat, hogy a GDPR-re figyelmeztessenek.

Bár az is hiba, ha valaki a GDPR-t hanyagul vagy egyáltalán nem kezeli, annak törvényi vonatkoztatásai teljesen függetlenek az oldal SEO-jától. Ennek ellenére mindenkinek azt javasoljuk, hogy legalább alap szinten foglalkozzon a törvénnyel, hiszen sosem lehet tudni, a Google algoritmusa mikor kezdi el majd jutalmazni az ilyen oldalakat!